woensdag 24 februari 2010

De Verborgen Goochelaar

Al zoekend op het Internet komt ik op de site Spaanstalige liefhebber van Kubasta dit verhaal tegen, niet heel recent, maar met voldoende leuke details om het door Google even voor u in het Nederlandss te laten vertalen. Hierbij dus.

"Vojtech Kubasta - de verborgen goochelaar
01.09.2007 | Vlasta Bursíková
Vojtech Kubasta is wereldwijd bekend en gewaardeerd voor de oprichting van drie-dimensionale boeken. Maar heel weinig mensen weten deze Tsjechische illustrator in haar vaderland. De Tsjechoslowaakse totalitair regime niet gunst onafhankelijke artiesten. Ondanks de ongunstige omstandigheden, was de ontwerper in staat om hun ideeën voort te zetten en mooie boeken maken voor kinderen, dat was wat hij wilde best.
Eind 2006 en begin 2007, de Mansard Gallery in Praag, een tentoonstelling van het werk van Vojtech Kubasta, genaamd De verborgen Wizard, omdat de pop-up boeken van Kubasta lijken gemaakt te zijn door een goochelaar. Hij werd verborgen gehouden vanwege het totalitaire regime van de communistische Tsjechoslowakije, de auteur is een persoon non grata voor zijn te vernieuwend, te vrij denken.
Vojtech Kubasta werd geboren op 7 oktober 1914 in Wenen, maar na het einde van de Eerste Wereldoorlog toen hij vier was, verhuisden zijn ouders naar Praag. Hij woonde en werkte er tot zijn dood in 1992. Praag was zijn favoriete stad, de beelden zijn afgebeeld in zijn hele leven.
Van kinds af aan was hij in het maken van kunst geïnteresseerd hij deed als alle kinderen en versierde zijn aantekeningen op school met plaatjes. Hij bewonderde Mikoláš Ales en Josef Lada, vooral hun kerststallen die zouden kunnen worden gesneden uit een vel papier en karton op de tafel of onder de kerstboom.
Na de middelbare school besloot hij om architectuur te studeren, maar zijn vader had het recht van voorkeur. Kubasta vormde met drie klasgenoten een artistieke groep genaamd Cuadrifolio en samen met hen hadden ze het over belangrijke architectonische projecten in college en plannen na het voltooien van school. Ze waren, bijvoorbeeld, opgeluisterd met een prijs voor een excellent project voor het metrostation Andel.
De leraren waren verbaasd over het enthousiasme en de innovatieve ideeën van de jonge architectuurstudenten . Zij wisten dat wanneer een project is zo besteld bij hen het goed zou komen en zo ontvangen zij een perfecte baan. Elk lid van de groep speelde een andere rol; Kubasta was verantwoordelijk voor het tekenen van de definitieve plannen.
Hij maakte vele reizen naar de Alpen, Bulgarije, Joegoslavië en Turkije. Hij had altijd een notitieboekje , en hield alles bij. Gedurende zijn carrière, de verzameling van deze schetsen diende als bron voor zijn boeken van verhalen in exotische omgeving. Dus zijn ontwerpen waren authentiek, omdat ze trouw aan het leven tot het laatste detail.
Vanaf het moment van zijn universitaire studies werkte hij aan kleinere projecten van het ontwerpen van logo's en andere afbeeldingen voor diverse bedrijven. Tijdens de Duitse bezetting werkte hij als arbeider in een fabriek voor plastic gebruiksvoorwerpen. Maar zelfs daar ontwierp hij de producten.
Hij start te reizen door het hele land en beelden vast te leggen om te zorgen dat het beeld bewaard bleef van de landelijke architectuur die op het punt stond te verdwijnen. De serie van deze tekeningen diende hem vooral in het creëren van de verschillende scènes van de Geboortekerk. Hij werkte voor de Puppet Theater directeur Čeněk Sovák Smíchov. Praag trok.
Later ontmoette hij de uitgever Otakar Storch-Marien, waarvoor hij een reeks van met de hand gekleurde litho's met het thema van het oude Praag (Loreto, Strahov klooster, Wallenstein Palace en de Nationale Bibliotheek, genaamd Loreto) maakte. Hoewel een luxe product, was succesvol, want niemand kon weten of Praag hetzelfde lot als Londen of Warschau dat was gebombardeerd door het Duitse leger zal verwachten.
Vojtech Kubasta werkte met meer dan dertig uitgevers en veel mensen waardering voor zijn werk. Tekening voor de redactie Václav Zikes en later begon hij te werken met de uitgever Aventinum. Het grootste deel van haar oprichting werden de boeken van de kinderen, en sindsdien wijdde zich aan dit gebied van de tekening zijn hele leven.
In de jaren vijftig in opdracht van de Tsjecho-Slowaakse Kamer van Koophandel brochures ontwerpen voor toonaangevende bedrijven zoals Tesla die tijd, Pilsner Urquell en Koh-i-Noor. Dat is waar het idee ontstond het creëren van de boeken neer, dat wil zeggen pop-up.
Naam Vojtech Kubasta was vrijwel onbekend in de jaren totalitaire regime eerder negeerde het. Van tijd tot tijd belette hem van het publiceren van sommige werken, zoals prachtige driedimensionale kerststallen. Maar Vojtech Kubasta bleef tekenen en ontwerpen van hun boeken, omdat deze activiteit hem gevuld met vreugde en wilde delen met anderen.
Hij wist dat de boeken die bewegen, en die tekens worden weergegeven en de gebouwen veel meer aantrekkelijk zijn voor kinderen. En het was aan hen om zijn tekeningen en verhalen brengen. Ik was blij te horen dat kinderen in de wereld kan spelen met zijn boeken.
We chatten met dochter Vojtech Kubasta's, Dagmar Vrkljan-Kubastová, die verklaarde veel details van het leven van zijn vader en zijn werk als illustrator.
Dagmar Vrkljan-Kubastová woont nu in Canada, waar hij emigreerde in 1968, na de Sovjet-bezetting. Het is aangesloten bij de Vereniging van Mobiele Boeken in 2005 publiceerde een catalogus van de meest vooraanstaande in de geschiedenis boeken. Onder de tien belangrijkste schrijvers van de naam Vojtech Kubasta.
Wat voor de geest komt als je zegt de naam Vojtech Kubasta?
"Toen ik herinner me dat mijn vader, ik meteen voor de geest komt sprookje nacht. Elke avond voor het slapen gaan, vertelde hij ons een verhaal. De uitgevonden en ze waren allemaal originele, nooit een keer voorgekomen. Mijn kindertijd was als een sprookje, was ik gelukkig en ik was ook omgeven door verhalen de hele tijd ".
En hoe was Vojtech Kubasta illustrator?
"Vojtech illustrator werkzaam was, de aard, was een goed persoon en enorm bescheiden. Mijn vader werkte thuis in de lounge van het departement. We speelden naast zijn bureau. Hoewel we hebben een hoop lawaai, wist hij zich te concentreren. Het was een soort vader en zeer geduldig. Mijn zus en ik herinner me nog nooit zagen wij onze vader zonder potlood of penseel in de hand. altijd gewerkt. Maar net zo goed de tijd hebben om te spelen met ons en om verhalen te vertellen, bracht we veel. "
De productie van zijn vader is zeer genereus. Welke van de gekweekte de genres van mening dat je vertegenwoordigt het meest?
"Voor mij de tekeningen die verhalen van kinderen illustreren zijn de belangrijkste van het werk van Vojtech Kubasta, gevolgd door popups. Vandaag is het best bekend als auteur van popups. Dankzij de drie-dimensionale boeken werd een bekend kunstenaar en gewaardeerd. Maar ik gewaardeerd in het buitenland, niet in zijn geboorteland. Zijn werk werd ontdekt dankzij de belangstelling internationaal in de VS, Canada en Groot-Brittannië. "
Vojtech Kubasta Elk beeld is gevuld met tederheid en vaardigheid. Vooral in kinderboeken zijn heel duidelijk genegenheid dat zou ontwerpen.
"Voor de kinderen van mijn vader was alles. Toen mijn zus en ik nog klein waren, werkte veel voor ons. Toen ik naar Canada, schreef ik veel, tot twee brieven per week, en herinnerde hen uit onze kindertijd, hoeveel hij van ons hield. Mijn vader bewonderde de verbeelding van kinderen en was gefascineerd hoe zij begrepen de tekeningen en boeken. zagen we bijvoorbeeld bij mijn zoon aan mijn vader stuurde hem een kaart voor haar verjaardag. 's trok zichzelf en mijn vader keek uit het oogpunt van redeneren en intelligentie van het kind ".
De boeken en drie-dimensionale briefkaarten werden uitgevonden werd geïnspireerd door hem of zo?
"Mijn vader verzamelde antieke religieuze afbeeldingen. Heb je ooit stuurde een naar mijn kinderen voor haar verjaardag. Ik herinner me dat een aantal van hen komen gevouwen en wanneer geopend, waardoor een roos bijvoorbeeld. Deze beelden geïnspireerd mijn vader te maken boeken en ontwikkelde de techniek van perfect.
En hoe zij erin geslaagd om de pagina's te ontwerpen waaierde uit?
"Mijn vader zei dat hij zag alles in drie dimensies. Ik had nooit gedacht hun tekeningen van het ontwerp, maar alvorens te beginnen met ze uit te voeren en zie ingezet in de ruimte. Voor hem was het een natuurlijke zaak en cinch, hoewel hij geen computers beschikbaar waren waarmee kunnen ontwerpers werken vandaag. In mijn jeugd was ik gefascineerd om te zien hoe een pagina van papier vouwen en Little Red Riding Hood open plotseling naar links of naar de zeven dwergen. Ik heb zelfs een talent voor tekenen, ik heb helemaal niet voor tekeningen dimensionaal. talent van mijn vader was uniek. "
Wat heb je als kind en zag zijn vader trekken thuis?
"Deze scène Ik heb zeer levendig in het geheugen. Ik sluit mijn ogen en alsof hij weer naast het grote scherm van mijn vader. Hij werkte altijd thuis en ik kreeg haar links van toen ik klein was. En daar kijken wat hij deed. Ik hield erg veel, dus ik riep de tovenaar, die plotseling lijken te weten hoe je een prinses te doen en mijn vader vroeg me wat haarkleur zou moeten hebben, en wat een kroon en wat kleding. Ik voelde een deel van de illustraties.
Weet je nog hoe je eerst pop-up Hij zag zijn vader doen?
"Ik denk dat een van de eerste was Roodkapje en Sneeuwwitje."
Is er een pop-up dat zijn vader liever?
The popups dat mijn vader de voorkeur werd de serie van Tip en Top. Hij zelf uit de verhalen, is niet vermeld als een auteur in de boeken, maar hij uitgevonden. Mijn vader was erg trots op deze serie die een nieuwe dimensie in kinderboeken vertegenwoordigd. En ik was ook blij Panascope modellen van de schepen van Christopher Columbus en het middeleeuwse kasteel. Zoon van de meest gewaardeerde van al zijn werk in Japan met behulp van de vloot van Columbus als een instrument in de scholen. En ik kan niet de schermen van de Geboortekerk weglaat, mijn vader hield ze heel veel, was een van zijn favorieten.
U heeft een grote collectie kaarten, boeken, popups en werkt slechts af en toe, dat zijn vader voor u gemaakt en de kinderen van u Weet u al het werk van zijn vader? Denkt u dat u nieuwe onderdelen die u niet hebt of nog nooit gezien kan ontvangen?
"Mijn vader heeft een plan van het centrum van Praag, waarin hij wijst op de locaties waar Franz Kafka woonde. Dit is niet kende, wist dat zijn werk via een Amerikaanse website. Verbaast me dat de enorme breedte van zijn werk. Ik denk dat als blijven aan het licht komen ongeziene, die ze graag verzamelaars van zijn werk. "
Dus wat doe je liever het werk van zijn vader?
"Om me wat ik herinner me dat mijn vader zijn de aquarellen van onze reizen naar de zee in Joegoslavië. Ik herinner me als we trokken samen op het strand, kinderen kwamen om te zien wat we deden en ik voelde me heel belangrijk. Mijn vader genoot het zien van zo . En dan het boek sprookjesachtige wereld. Sprookjes zijn degenen die ik wil. "
Over de hele wereld zijn er vele verzamelaars van het werk van Vojtech Kubasta. De auteur wordt gewaardeerd niet alleen door de drie-dimensionale boeken, maar voor zijn litho's, boekillustraties, ansichtkaarten en reclame werk.
Vojtech Kubasta overleed op 7 juli 1992 in Dobrís. Hoewel dit jaar de vijftiende verjaardag van zijn overlijden merken, is zijn werk nog steeds in leven en geluk te geven aan kinderen, ongeacht de leeftijd, wereldwijd.
Modellen gebruikt: Real Courtesy Museum van de Moderne Boek, Ft Lauderdale, FL"

Geen opmerkingen: